Missie en visie
Missie
Waar talenten tot bloei komen
Op de Floraschool laten we de talenten van onze leerlingen tot bloei komen door oog te hebben voor ieders talent. Bij de Talentenarchipel, bij de zaakvakken, bij taal en rekenen. Wij werken daarbij bewust aan zelfvertrouwen, autonomie en competentie. Onze basishouding is positief, we benoemen vooral wat goed gaat en werken doelgericht aan wat nog beter kan. Een goede relatie tussen leerkracht en kind vinden wij daarbij van wezenlijk belang. Als leerkrachten vormen we een warm team met oog voor ieder kind.
Visie
Wij willen dat onze kinderen terugkijken op een prettige schooltijd, waarin ze vertrouwen hebben gekregen in hun eigen kunnen. Om dit te bereiken gaan wij uit van drie basisbegrippen: relatie, competentie en autonomie.
Relatie
Kinderen hebben behoefte aan relatie, zowel met hun leerkrachten als met andere kinderen. Ze willen het gevoel hebben erbij te horen, deel uit te maken van een gemeenschap. Kinderen en leerkrachten voelen zich samen verantwoordelijk voor een goede sfeer en als het lastig is, kan het kind rekenen op de steun van zijn leerkracht. Op de Floraschool doet de leerkracht dit door: luisteren, vertrouwen bieden, optreden als het echt nodig is, uitnodigende omstandigheden creëren, het goede voorbeeld zijn, uitdagen en ondersteunen. Dit zijn belangrijke pedagogische voorwaarden voor het ontstaan van goede relaties. Alle leerkrachten zijn geschoold in pedagogisch vakmanschap.
Competentie
Kinderen willen laten zien wat zij kunnen en zichzelf als effectief ervaren. Dat vraagt uitdaging. Dat kan alleen als het onderwijs is afgestemd op de mogelijkheden en (basis) behoeften van het kind. Op de Floraschool neemt de leerkracht de ontwikkeling van het kind serieus. Hij of zij zorgt ervoor dat het kind een eigen inbreng heeft bij het formuleren van leerdoelen voor zichzelf en haalbare resultaten te boeken. Dit doen we onder andere door het voeren van kindgesprekken. Een combinatie van hoge (en reële) verwachtingen en beschikbaarheid voor hulp en ondersteuning, zijn een goede basis voor het ontwikkelen van een gevoel van competentie.
Autonomie
Autonomie verwijst naar het gevoel onafhankelijk te zijn. Kinderen willen het gevoel hebben de dingen zélf te kunnen doen. Zélf kunnen beslissen, zelf keuzes maken. Dat kan alleen in een omgeving waarin de eigenheid van het kind gerespecteerd wordt. En waar gedifferentieerd en op eigen niveau gewerkt kan worden. Kinderen hebben al jong behoefte zich te onderscheiden, hun eigen keuzes te maken. Het pedagogische antwoord hierop is het bieden van veiligheid, ruimte, begeleiding en ondersteuning en het waarborgen van de verbondenheid met de ander. Individuele vrijheid is belangrijk en wordt gestimuleerd, maar altijd in relatie met de ander en met behoud van diens vrijheid en de eigen verantwoordelijkheid daarvoor. Op de Floraschool wordt dit ondersteund door ons programma ‘Vreedzaam’.