Kunst en cultuur
Wij laten de leerlingen in hun basisschooltijd kennismaken met diverse aspecten van kunst en cultuur, zoals dans, toneel, cultureel erfgoed, beeldende kunst, literatuur en muziek. We maken daarbij gebruik van het aanbod van het Kunstgebouw, de provinciale stichting voor kunst en cultuur in Zuid-Holland. Via het project ‘KijkKunst’ bezoeken de Wij leerlingen een dans- of theatervoorstelling, concert, film of vertelvoorstelling. Via deze kunstontmoetingen ontdekken kinderen hoe inspirerend kunst kan zijn.
Cultuurvisie
Procesgerichte didaktiek is het sleutelwoord bij ons kunst- en cultuuronderwijs. Zowel op de eilanden van de Talentenarchipel als in de kunstlessen in de groep gaan we uit van deze manier van lesgeven. In onze lessen geven we bewust ruimte voor experimenteren en reflecteren. Het leren van technieken draagt bij aan de vrije expressie. Een opdracht kan bijvoorbeeld zijn: het ontwerpen van een tijdmachine. De kinderen kunnen met elkaar en de leerkracht brainstormen over zo'n machine. Hoe ziet zo'n tijdmachine er uit, hoe werkt deze, ben je bekend met het begrip tijdmachine? Vervolgens worden er plaatjes en voorbeelden gezocht en worden de details met elkaar besproken. Ook kunnen de kinderen met elkaar of alleen schetsen maken en deze daarna uitwerken met diverse materialen. Het reflecteren op de gemaakte kunstwerken vormt een waardevolle afsluiting van de les.
In onze methode 'Laat maar Zien' wordt ook op eenzelfde manier naar een onderwerp gekeken. 'Laat maar Zien' bevat meer dan 600 lessen voor groep 1 t/m 8. Er is een grote variatie in vormgevingsactiviteiten, zoals bedoeld in de kerndoelen: vlakke en ruimtelijke werkvormen, traditioneel (tekenen, handvaardigheid, textiel) en minder traditioneel (fotografie en animatie), naar de voorstelling, toegepast, naar de waarneming en beschouwende activiteiten. Welke vormgevingsactiviteit er ook gekozen wordt, elke les is zo opgebouwd dat het de creativiteit van kinderen maximaal stimuleert.