Aansluiten bij het niveau
Op de Floraschool is de basis bij de taal- en rekenlessen het klassikaal lesgeven. Dat wil zeggen de instructie van de leerkracht staat centraal, zodat de kinderen een goede uitleg in stappen krijgen (directe instructiemodel). Na de klassikale uitleg en het samen maken van een aantal opgaven, gaan de kinderen zelfstandig aan het werk en of werken ze samen. De leerkracht heeft dan tijd om een kleiner groepje te begeleiden dat extra instructie nodig heeft. Kinderen die geen instructie nodig hebben, gaan direct aan de slag en krijgen op een later moment feedback.
Wat wij op de Floraschool erg belangrijk vinden, is dat de kinderen lesstof krijgen die aansluit bij hun niveau. Of eigenlijk bij hun zone van de naaste ontwikkeling. Het is voor ons dus een uitdaging om de kinderen steeds lesstof aan te bieden die voor elk kind uitdagend is en waar steeds wat te leren valt. Wij leggen onze focus op het leren en niet op het gegeven onderwijs. Je kunt als leerkracht wel een goede les geven, maar als deze voor sommige kinderen te makkelijk is of te moeilijk, hebben deze kinderen niets geleerd. Focus op leren dus en aansluiten bij het niveau.
Hoe ziet dat er in praktijk uit?
Aan het begin van het blok rekenen maken de kinderen een schaduwtoets. Als uit deze toets blijkt dat sommige kinderen het lesdoel van een bepaalde les al beheersen, hoeven ze die bewuste les niet mee te doen met de instructie. In plaats daarvan werken ze aan hun eigen taken en meer uitdagender stof. Aan het eind van het blok wordt weer een toets afgenomen. Als blijkt dat bepaalde doelen toch niet zijn bereikt, worden deze alsnog aangeboden.
Twee keer per jaar worden niet-methodegebonden toetsen afgenomen (Cito). Als uit deze toetsen blijkt dat een leerling in zijn of haar jaargroep ver vooruit loopt, kan hij of zij mee gaan doen in een hogere groep met de rekenles. Op de Floraschool worden alle rekenlessen daarom ook op hetzelfde uur gegeven.
Een andere manier om kinderen uit te dagen, wordt gevonden in het werken in kleine groepjes onder begeleiding van een leerkracht of onderwijsassistent met een programma met uitdagende reken- en wiskundeopgaven. Na de uitleg krijgen de kinderen op andere momenten tijd om samen met een ander kind zich de stof eigen te maken. Op deze manier leren ook kinderen voor wie het leren meestal vanzelf gaat, om te leren leren!
Klik op de afbeelding om een filmpje te bekijken van leerlingen uit groep 5 die praten over hoe het werk aansluit bij hun niveau.