Digitale geletterdheid
In onze digitale samenleving waarin technologie en media een belangrijke plaats hebben, is het niet alleen nodig om geletterd te zijn, maar ook om digitaal geletterd te zijn. Pas dan kun je als actieve, verantwoordelijke en zelfstandige deelnemer hierin functioneren. Wij vinden het daarom op de Floraschool gewenst dat de leerlingen kennis krijgen van digitale technologie en dat ze vaardigheden ontwikkelen in het omgaan hiermee.
Digitale geletterdheid is net als geletterdheid een combinatie van kennis en verschillende vaardigheden. Bij digitale geletterdheid gaat het om:
-
omgaan met ICT
-
kennis en begrip hebben van de werking van ICT
-
kritisch en (zelf)bewust gebruiken van de mogelijkheden van ICT
-
inschatten van kansen en risico’s die het gebruik van ICT met zich meebrengt
Niet alleen kennis en vaardigheden, maar ook een passende houding is van belang. Bij digitale geletterdheid is het belangrijk dat leerlingen kunnen omgaan met complexe situaties en situaties die voor meerdere uitleg vatbaar zijn. Dat ze doorzetten bij lastige en open problemen. Dat ze kunnen samenwerken om een gezamenlijk doel te bereiken. En dat ze ondernemend zijn en op zoek gaan naar nieuwe kennis en toepassingsmogelijkheden.
Digitale geletterdheid zit dus verweven in ons onderwijs. Maar we leren onze kinderen daarnaast ook expliciet digitale vaardigheden gedurende de lessen of in de Talentenarchipel.