De Talentenarchipel
Regelmatig werken de kinderen groepsdoorbroken op de eilanden van de Talentenarchipel. Ouders, specialisten en leerkrachten werken hier samen en laten de kinderen kennis maken met verschillende werkvormen op de volgende eilanden: techniek, natuur, taal, beeldend, bewegen, ondernemen, samen, fijn en muziek.
Wat is de Talentenarchipel?
De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzondere betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen onze leerlingen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen.
Talenten ontdekken
De leerkrachten stellen aan de leerlingen vragen als: ‘Op welk eiland kom je graag? Op welk eiland kom je niet graag?’ De antwoorden van de leerlingen geven onmiddellijk de richting aan voor een heel boeiend gesprek.
De archipel is dan ook een mooi middel om:
-
positief en groeigericht met kinderen te praten over hun passies, interesses en talenten;
-
breed te kijken naar kinderen en dus ook breed en krachtig te evalueren en rapporteren over hun sterktes.
Verder kunnen de leerkrachten met de archipel via allerhande activiteiten de leerlingen beter leren kennen, maar vooral hen beter ondersteunen in hun ontwikkeling. De ontdekkingstocht naar wat kinderen boeit en waar kinderen zich sterk aangesproken voelen is een ideaal kader om met kinderen te werken rond:
-
het opbouwen van zelfvertrouwen vanuit succeservaringen en een intense intrinsieke motivatie;
-
het ontluiken en versterken van de groeigeest (growth mindset) van kinderen; het uitbouwen van het geloof in zichzelf;
-
het tonen van doorzettingsvermogen en veerkracht bij zaken die moeizaam verlopen via een groeigerichte houding;
-
het genieten van de ervaring van flow en tijdvergeten opgaan in dingen die hen boeien en aantrekken.
Negen eilanden
De archipel omvat negen talenteneilanden, met elk zijn eigen talentenkiemen.
Eiland |
Talentenkiemen |
1.taaleiland |
Rijmen, dichten, vlot schrijven en spreken, creatief verhalen vertellen, moppen vertellen, toneelspelen, fantaseren, … |
2.beeldeiland |
Foto’s nemen, modebewust zijn, inkleuren, tekenen, kleien, knutselen, schilderen, kunst bekijken, … |
3.muziekeiland |
Ritme klappen, instrumenten herkennen, liedjes neuriën, toon houden, instrument bespelen , liedjes bedenken, genieten van muziek, zingen, … |
4.beweegeiland |
Snel lopen, kracht, balspelen, klimmen, dansen, sport, … |
5.fijneiland |
Werken met een schroevendraaier, pincet, kleien, make-up aanbrengen, muziekinstrument bespelen, … |
6.sameneiland |
Hulp bieden in nood, troosten, iemand opbeuren, ruzies oplossen, meewerken, samenwerken, … |
7.wereldeiland |
Milieuvriendelijk zijn, genieten van natuur, werken in de tuin, in het bos, bloemen, planten en dieren verzorgen, interesse in materialen en techniek, helpen in de garage , … |
8.denkeiland |
Hoofdrekenen, cijferen, tellen, kaartlezen, meten, vraagstukken, rekenraadsels, informatie opzoeken en sorteren, … |
9.wil- en durfeiland |
Zelfstandig plannen en organiseren, goed doorzetten, niet opgeven, regels bepalen, spelleider zijn, nieuwe dingen ontdekken en uitproberen, speciale dingen bedenken, makkelijk kunnen kiezen, … |