Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • Ik zoek een school
    • Aanmelden
    • Kennismaken
    • Missie en visie
    • Schoolgids en schoolplan
    • Passend onderwijs
    • Voortijdig de school verlaten
    • Veelgestelde vragen
  • Ons onderwijs
    • Taal en Rekenen
    • De Talentenarchipel
    • Thematisch werken
    • Vreedzaam
    • Digitale geletterdheid
    • Eigenaarschap
    • Aansluiten bij het niveau
    • Vieringen en activiteiten
    • Pedagogisch vakmanschap
    • Kunst en cultuur
  • Praktische informatie
    • Nieuws
    • Schoolvakanties & schooltijden
    • Team
    • Leerlingenraad
    • MR en OR
    • Onze stichting
    • Opvolging privacyregels AVG
    • Protocollen
    • Vacatures

De Talentenarchipel

Regelmatig werken de kinderen groepsdoorbroken op de eilanden van de Talentenarchipel. Ouders, specialisten en leerkrachten werken hier samen en laten de kinderen kennis maken met verschillende werkvormen op de volgende eilanden: techniek, natuur, taal, beeldend, bewegen, ondernemen, samen, fijn en muziek.      


Wat is de Talentenarchipel? 

De talentenarchipel is een verzameling van eilanden die wordt weergegeven als een landkaart of schatkaart. Elk eiland heeft een bijzondere betekenis en verwijst naar een van de negen competenties of ontwikkelingsdomeinen. Op de eilanden kunnen onze leerlingen hun interesses en talenten ontdekken. Elk van deze eilanden is onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is het mannetje dat wordt gevormd door al deze eilanden samen. 


Talenten ontdekken 

De leerkrachten stellen aan de leerlingen vragen als: ‘Op welk eiland kom je graag? Op welk eiland kom je niet graag?’ De antwoorden van de leerlingen geven onmiddellijk de richting aan voor een heel boeiend gesprek. 

De archipel is dan ook een mooi middel om: 

  • positief en groeigericht met kinderen te praten over hun passies, interesses en talenten; 

  • breed te kijken naar kinderen en dus ook breed en krachtig te evalueren en rapporteren over hun sterktes. 

Verder kunnen de leerkrachten met de archipel via allerhande activiteiten de leerlingen beter leren kennen, maar vooral hen beter ondersteunen in hun ontwikkeling. De ontdekkingstocht naar wat kinderen boeit en waar kinderen zich sterk aangesproken voelen is een ideaal kader om met kinderen te werken rond: 

  • het opbouwen van zelfvertrouwen vanuit succeservaringen en een intense intrinsieke motivatie; 

  • het ontluiken en versterken van de groeigeest (growth mindset) van kinderen; het uitbouwen van het geloof in zichzelf; 

  • het tonen van doorzettingsvermogen en veerkracht bij zaken die moeizaam verlopen via een groeigerichte houding; 

  • het genieten van de ervaring van flow en tijdvergeten opgaan in dingen die hen boeien en aantrekken. 
     

Negen eilanden 

De archipel omvat negen talenteneilanden, met elk zijn eigen talentenkiemen. 

Eiland

Talentenkiemen

1.taaleiland

Rijmen, dichten, vlot schrijven en spreken, creatief verhalen vertellen, moppen vertellen, toneelspelen, fantaseren, …

2.beeldeiland

Foto’s nemen, modebewust zijn, inkleuren, tekenen, kleien, knutselen, schilderen, kunst bekijken, …

3.muziekeiland

Ritme klappen, instrumenten herkennen, liedjes neuriën, toon houden, instrument bespelen , liedjes bedenken, genieten van muziek, zingen, …

4.beweegeiland

Snel lopen, kracht, balspelen, klimmen, dansen, sport, …

5.fijneiland

Werken met een schroevendraaier, pincet, kleien, make-up aanbrengen, muziekinstrument bespelen, …

6.sameneiland

Hulp bieden in nood, troosten, iemand opbeuren, ruzies oplossen, meewerken, samenwerken, …

7.wereldeiland

Milieuvriendelijk zijn, genieten van natuur, werken in de tuin, in het bos, bloemen, planten en dieren verzorgen, interesse in materialen en techniek, helpen in de garage , …

8.denkeiland

Hoofdrekenen, cijferen, tellen, kaartlezen, meten, vraagstukken, rekenraadsels, informatie opzoeken en sorteren, …

9.wil- en durfeiland

Zelfstandig plannen en organiseren, goed doorzetten, niet opgeven, regels bepalen, spelleider zijn, nieuwe dingen ontdekken en uitproberen, speciale dingen bedenken, makkelijk kunnen kiezen, …

 

thumbnail_PHOTO-2021-11-02-15-33-49.jpg
thumbnail_PHOTO-2021-11-02-15-33-49 (1).jpg
thumbnail_PHOTO-2021-11-02-15-33-48 (1).jpg
thumbnail_PHOTO-2021-11-02-15-33-47.jpg
thumbnail_PHOTO-2021-11-02-15-33-47 (1).jpg
thumbnail_PHOTO-2021-11-02-15-33-46.jpg
thumbnail_PHOTO-2021-11-02-15-33-46 (1).jpg
thumbnail_97cf8d20-32de-4e25-96f8-44fed44819d7.jpg
talent foto2.jpg
Schaken.jpg
talent foto.jpg

Contactgegevens

Baken 19
2931 RP Krimpen aan de Lek

0180-521928

directie.flora@onderwijsprimair.nl

Schooltijden

Ma 8:30 u tot 14:00 u
Di 8:30 u tot 14:00 u
Wo 8:30 u tot 14:00 u
Do 8:30 u tot 14:00 u
Vr 8:30 u tot 14:00 u

Onderwijs Primair

Stichting Onderwijs Primair is een stichting voor openbaar onderwijs. Dat betekent dat de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs uitgangspunt zijn in ons denken en handelen.


Klik hier voor meer informatie

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools